Idag

var det Lutfiskdag-  JA, vi äter ofta lutfisk till 1a advent, inte varje gång, men ofta. Och vi tog lördagen för på söndagen sover Sambon mest o sen jobbar han.  Gott gott gott :-)  Och med ärtor till som på alla bilder, jag brukar Inte ha det för jag tycker synnerligen illa om gröna ärtor. Tills Sambon plötsligt köpte en påse med små ärtor o de Är goda ! Va? Trodde jag väl aldrig-   Lutfisk med kokt potatis, kokta morötter, dito ärtor, tjock vitsås med både smör o grädde i, nymalen kryddpeppar över det. Yummi yummi, I´ve got love in my tummy :-D

Jag hade Tänkt, o det vet vi ju hur det brukar bli- koka kola , men, hann inte fram dit.Idag.

Till frukosten trädde jag  träpärlor på ståltråd och Hopp-san, ljusmanchetter till elljusstaken i köket :-)   Sen vete 17, grejat lite här o där o satt upp fler ljusstakar , bytt där jag inte tyckte det blev bra som jag ställde dem igår .  Var nere med Asthra, hon håller Mig ansvarig för vädret o morrar så fort hon sätter tassen i snön. Jag bär  henne en stund, så hoppar hon ned o kutar hem fortare än jättefort med sprättande bakben, aj urs, blä-- snö mellan Tåårna!   Stella gömmer sig under sängen så fort jag visar mig i närheten av ytterdörren.

Det är nio grader Kallt, o det är bara november- det är ungefär tio centimeter Snö, och det är bara november- det är som en Vintersaga ute o det är vackert så det gör ont o känns Overkligt, för det Är bara november!

Igår, sa jag till Sambon, som inte vill följa med fast jag frågat i två  veckor- Jag går ned i skogen, glöm inte att jag har gått iväg- Nejdå, är du inte hemma om en halvtimma kommer jag o tittar efter dig. Tack för  det .  Så jag o sekatören o för tunna vantar gick iväg.   Och jag fick gå en bit alltså, de röjde ju undan så mycket i skogen i våras :-(   Och jag klippte granris o en liten gran, mini- och halkade i totalt fel stövlar  för Vinterskog-i november-  Frös om fingrarna o blev röd om näsan men -- Åh- vinterskog. :-D   Så kom en vovve med husse, vovven ville rädda mig från det hemska risknippet , otäck historia- tyckte hon.  Åh så söt o lite rädd o Nyfiken o Titta, Godis i fickan !   Iskalla fingrar men glad i hela mig- och sen tog jag lite enris också, o halkade hem- rödnäst  med isfingrar som värkte o alldeles hundglad. Jepp, sån är jag.

Sen var duschen full av gran/enris o nyfikna katter :-)

Idag skulle jag ha- ja ? - gjort en dörrdekoration o lite annat av det där, men- jag hann inte. Jag diskade dock två ggr för att få plats med det hela men, annat kom emellan.  Hemgjord mandelmassa t.ex- som hade alldeles för mycket socker i receptet, iihh vad smuligt o osmidigt.  Och så klart hade jag bara en påse mandel hemma.  Så skulle jag koka kola, men det blev lutfisk o sen var klockan för mycket o jag orkade inte diska Igen för risets skull-       Skulle se Ironman men pratade i telefon i en bra bit över en timma , såg  slutet dock - diskade Igen- det Är nåt fel på mig ? Och sen såg jag Sopranos för det glömde jag igår. ( fredag)   Och idag glömde jag Så mycket bättre.   Men jag spelade in Robins i alla fall.   Men jisses, komma ihåg saker, bland jul o advent o Allt.  Och min kropp som hatar mig. Det är ömsesidigt.

Pax // SoP



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sister of Pain

Jag- på gott & Ont

RSS 2.0