I make a mean omelett

- Jag antar att omelett stavas så på engelska också?   I alla fall, jag ska råskryta och berätta att jag gör så in i flängbänken goda och ofta ganska snygga omeletter :-)  I stekpanna,vikt och uppvänd på tallriken. Och med äggen från vi går vart vi vill-hönsen, ja- det blir ett helt annat resultat än med "köpe-ägg". Ja, jag köper ju de här också. Vi köpte eko-ägg i ett "leveransglapp" , och jag hade förväntat mig att de skulle nå upp till åtminstone nästan samma klass.. Icke.  Hade de, och frigående inomhus, legat i samma kartong hade inte jag märkt någon skillnad på dem,vare sig i smak eller utseende. 
 
Omelett,Tror jag var ibland det första jag lärde mig att laga till-Pappa lärde mig. Omelett och pannkakor var mina "paradrätter" som barn/tonåring. Jag fick nästan alltid grädda pannkakor hemma-Syrran ville ha smöriga,d.v.s gräddade på svag värme med mycket smör så de blev ljusa och blanka- Pappa ville ha med frasiga kanter :-)  Vad Mamma föredrog kommer jag inte ihåg? Jag kommer mest ihåg mig vid spisen och Pappa och Syrran vid bordet . Kanske var vi busiga och käkade pannkakor när Mamma jobbade kväll?  Numera blir pannkakorna inte lika bra- kanske beror det på både mjöl,mjölk och äggen? Stekmargarinet? Stekpannan?  Jag har provat att använda smör,men-njä- ,det blir för mycket på nåt vis. 
 
I alla fall, jag Njuter av mina frukostägg, i vilken form de än må vara tillagade,numera :-) Och får en nostalgitripp på köpet. 
 
Fred// SoP 
 
   Häromdagen fick mina äggproducenter mumsfrukost-överbliven pasta från min kyl :-)   Min Vän på landet säger att de bara älskar pasta. speciellt när de får spagetti ser de så roliga ut när de ränner runt med "snörenea" .   De djuren,de djuren. <3 
 
D.S. 
 
Tofflan
2015-05-22 @ 19:23:50
URL: http://tofflan.wordpress.com

Och jag kan aldrig få till det där "vika över" när det gäller omeletter! :-( Men jag har nyss lärt mig göra scrambled eggs och då ska man bara veva runt i stekpannan. Det klarar jag! :-)

Svar: Börja med en liten stekpanna- :-D Jag har en som är lagom till två ägg,den blir det görsnygga omeletter i. Fast det beror ju på äggen också.
Sister of Pain

Tofflan
2015-05-30 @ 22:54:56
URL: http://tofflan.wordpress.com

Tyvärr har jag bara två stora... Men nu har jag blivit rätt bra på scrambled eggs i alla fall! :-)

Svar: Det är jag dålig på- vill ju ha sån där ljuvligt god,krämig äggröra, men den brukar mest bli "grynvälling" :-/
Sister of Pain




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sister of Pain

Jag- på gott & Ont

RSS 2.0