ute inne ute,fläsket brinner inne...

Och den som begrep den rubriken får en stjärna i kanten ;-)   
 
Ja, jag befinnner mig ungefär 30 år efter på trendlistan, eller innelistan -  Jag använder Lergrytan allt mer i matlagningen :-)  Och försöker också lära mig att laga Lite mat i taget. En potatisgryta Måste inte vara full när jag sätter den på plattan-köttfärssåsen o pastan Behöver inte räcka till hela husets innevånare ,jag Måste inte ta Hela paketet färs,hela köttbiten etc,etc... Det går att göra tre maträtter av en fläskfilé , t.ex.   Men att lägga hela middagen i en gryta,det är ju ultimat :-)  Eller multimat?   Jag köpte en kokbok i julas just för lergryta, men det var ju så "konstig mat"- ja, jag är en konservativ kärring -  Iofs kan jag ta lite tips , men jag har nog konstaterat att ingen kokbok behövs. Det tycks mig som om vad jag än lägger i grytan så blir det bra o allt blir färdigt samtidigt. En grej som är Suverän att göra (utom den allomtalade hela kycklingen) är kålpudding ! Och köttfärslimpa som jag väl aldrig har lyckats med förr, det blev riktigt ,riktigt bra i lergrytan.   
 
Apropå kokböcker , "5:2"-kokböcker ?  Äta normalt fem dar o fasta två dar.. vari består behovet av en kokbok?  
 
Nu har jag i alla fall en köttbit,potatis o grönsaker i grytan i ugnen , vilket får mig att kunna sitta här o skriva medan maten blir klar ,istället för att jag står vid diskbänk o spis med kniv,skalare,skärbräda, vispar o grytor o stekpannor , o är genomsvettig o irriterad.  Så, lergryta , rekommenderas å'det varmaste :-) -  
 
Och Katten då ?  Ja, hon verkar bättre,hon äter -  vi avvaktar - håller koll, o går det åt faderuttan så ringer vi veterinären, igen. 
 
Fred //SoP 
Tofflan
2014-03-14 @ 20:10:12
URL: http://tofflan.wordpress.com

Lergryta är kanon, jag gör gärna kyckling i den! :-)

Svar: klassikern :-)
Sister of Pain

Syster
2014-03-14 @ 20:30:16

Någon begrep inte alls rubriken - men hur svår var den :o)


Svar: Sys,är osäker på om jag förstår hur du menar?
Sister of Pain

åsa
2014-03-18 @ 22:02:31
URL: http://tantraffas.blogg.se

Använder ofta lergrytan, det har jag gjort mååååånga år och den är ju perfekt!
Inget passande vid spisen och man tjoffar i det man vill ha och just kyckling blir ju bara så bra!
Ja, allt blir ju mycket saftigare i den.
Hoppas lilla kattfröken mår bättre och att ni fått någon aning om vad kräkandet beror på.
Ha dé!

Svar: Jag köpte ju en då på 80talet när den var hyperinne- och så gjorde jag kyckling o kyckling o kyckling i den. Nån enstaka gång provade jag en stek-blev inte bra. Sen blev den stående o användes bara nån gång om året o vid senaste flytten kastade jag den för den hade möglat. För ett par år sen fick jag en av vår vän i Täby,hon hade en oanvänd stående- Och Den har jag använt mycket så jag är så glad att jag fick den :-)
Sister of Pain




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sister of Pain

Jag- på gott & Ont

RSS 2.0