Nu är glada julen slut slut slut- ?

Tänkte på det innan idag, ( jag har fått den där gamla sången  Twelve days of christmas på hjärnan) att hur Lång Är julen-egentligen ? Tretton dagar eller just tjugo?    Firade man alla tjugo dagar förr ? Då, för länge sen, för hundra år sen, för femhundra år sen ? För åttio år sen ? Och vad Gjorde de hela tiden- Satt vid spisen i mörkret o berättade sagor o historier-handarbetade, skötte småsysslor inomhus, åt all julmat, som väl knappast var så riklig överallt-  För då,Förr, var det en riktigt mörk o kall Midvinter , på rätt årstid.  Här brukar den dyka in nån vecka i mars o säga hej o hej då innan man  hinner blinka o fatta vad som hände. 

Och annars då ?  Grisöron har uppskattats- av mottagare.  De var inte alltför mysiga att slå in. T.o.m katterna nosade o grimaserade.  
Men de är bortskämda o har en kalltomrövendyna att sitta på ute. Eller en fårfäll om det är Riktigt kallt ( se Midvinter ;-) )   Jag brukar också sitta på en sån, ute.  Och en till fick jag i Julklapp - så nu har jag tre stycken, bortskämd var ordet.  "Vill man ha ull, får man famnen full" stod det på paketet- 
-Åh garn sa jag. :-)   Tycker mina fällar är riktigt fräscha o fina- men med den nya Vita bredvid- *harkel harkel*  Nästa snöfall lägger jag ut dem ! 

Annars då- har jag sett Harry Potter o Halvblodsprinsen- ( Julklapp) o kom på att inte fattar jag så mycket här ? Så igår såg jag Harry Potter o Fenixordern- Sen ska jag se Halvblodsprinsen Igen, ordning o reda. Var så länge sen jag såg Fenixordern så jag kom knappt ihåg nånting.

Jag ser på tv o äter- äter o äter o äter- tycker jag. Fast igår kom jag på att jag ännu åt av det som skars upp på Julafton .  Men Nu är den maten slut.    

Och hela världen sover känns det som-det är så tyst o stillsamt utanför - idag har jag bara hört regnets droppande från balkongtaket . Det är lite overkligt tyst.  Men otroligt skönt :-) 
Ja, Syrran kom in en sväng med, med en HJ - så jag har hört hennes röst. Och Stellas snarkningar- hon sover 23 timmar per dygn, o ligger alldeles ingottad eller utsträckt på någon av de "fräscha" fällarna o jag säger till henne att jag vill också kunna ligga så totalt avkopplad o bara vila o vara  lagom varm o skön o rund o vacker .  Asthra är Lite piggare, hon  vaktar sina fåglar någon timme per dygn, o vaktar sin matte några timmar också.  Sen snurrar hon ihop sig till boll o försvinner från omvärlden. Skön o vacker o avslappnad.  Underbara djur.

Glad fjärdedag jul- eller tredjedag är det ju.  

  //SoP



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sister of Pain

Jag- på gott & Ont

RSS 2.0